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항공

비행 자격증만 있으면 비행할 수 있나요? 오랜만에 다시 비행을 하려면? Flight Review!

by Captain Whang 2022. 9. 20.
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 비행기 조종을 하기 위해서는 자가용조종사 자격증(PPL, Private Pilot License) 이상의 자격증이 있어야 합니다.

 

 

그럼 자격증만 있으면 언제든 비행 할 수 있을까요?

 

 자신의 자격증이 허용하는 타입의 항공기의 경우라면 당연 가능합니다.

단, 24개월내에 PIC(Pilot in Command)로써 비행을 했다면 가능합니다!

 

 코로나 펜데믹 기간이 예상치 못하게 많이 길어지면서 2년이 넘는 코로나 기간동안 자격증은 있지만 비행을 하지 못한 파일럿도 있을겁니다. (사실.. 제 얘기 입니다..)

 

 그럼 24개월동안 비행을 하지 못한 조종사는 다시 비행을 하려면 어떻게 해야할까요?

그런 조종사들은 자격증의 Currency의 유지를 위해 Flight Review가 필요합니다.

 

 Flight Review란 BFR(Biennial Flight Review)라고도 알려져있는데 CFI교관과 함께 Minimum 1hr ground training과 1hr flight training 을 하고 Endorsement를 받아야 합니다.

 

 또한 승객을 태우고 비행하기 위해서는 90일 이내 3 Take off / Landing 을 한 적이 있어야 합니다.

야간 비행의 경우라면 3 Take off / Landing을 Night period(1hr after sunset and 1hr before sunrise)에 Full stop으로 한 경험이 있어야 합니다. 

 

 꾸준히 비행을 하는 사람에게는 할 일이 없겠지만.. 은퇴하신 조종사나 코로나 펜데믹 같은 상황 때문에 비행을 오래 하지 못한분들, 여가생활로 비행을 즐기시는분중에 오랜만에 비행을 하시는 분은 Flight Review가 필요합니다.

 

 미국에서 BFR을 하는 경우라면 주변 공항에 있는 비행학교에 연락하여 교관과 스케쥴을 잡고 Flight Review를 진행하시면 됩니다. 

 

 저도 최근 Flight Review를 하고 왔는데요. LA에 잠시 머무는 동안에 하였습니다. 저는 Cable 공항(아래 지도 화살표)에서 하였습니다. LA 지역은 Class B, C 공항들이 있어 공역이 굉장히 복잡한 지역입니다. 공역이 단순한 플로리다에서 자격증을 딴 저에게는 공역에도 신경쓰며 비행하여야 했어서 정신없었지만 좋은 경험이었습니다.

 

 

 저는 자격증을 딸 때 Piper Warrior로 비행했었는데, Flight Review를 할때는 Cessna 172로 했습니다. 처음 몰아보는 비행기여서 살짝 긴장이 되었지만 역시 안정성이 뛰어나기로 유명한 Cessna! 재밌는 비행이었습니다. 

 

 

 Flight Review를 준비하는 분이라면 무엇을 하느냐? 무엇을 준비해야 하느냐? Fail이 있느냐? 등이 궁금하실텐데요. 다음 포스팅에 Ground training과 Flight training 때 무엇을 하게 되는지, 실제로 제가 Training 받은 내용까지 올려보겠습니다.

 

 

 

※ FAR 참고

§ 61.56 Flight review.

(a) Except as provided in paragraphs (b) and (f) of this section, a flight review consists of a minimum of 1 hour of flight training and 1 hour of ground training. The review must include:

(1) A review of the current general operating and flight rules of part 91 of this chapter; and

(2) A review of those maneuvers and procedures that, at the discretion of the person giving the review, are necessary for the pilot to demonstrate the safe exercise of the privileges of the pilot certificate.

(b) Glider pilots may substitute a minimum of three instructional flights in a glider, each of which includes a flight to traffic pattern altitude, in lieu of the 1 hour of flight training required in paragraph (a) of this section.

(c) Except as provided in paragraphs (d), (e), and (g) of this section, no person may act as pilot in command of an aircraft unless, since the beginning of the 24th calendar month before the month in which that pilot acts as pilot in command, that person has -

(1) Accomplished a flight review given in an aircraft for which that pilot is rated by an authorized instructor and

(2) A logbook endorsed from an authorized instructor who gave the review certifying that the person has satisfactorily completed the review.

(d) A person who has, within the period specified in paragraph (c) of this section, passed any of the following need not accomplish the flight review required by this section:

(1) A pilot proficiency check or practical test conducted by an examiner, an approved pilot check airman, or a U.S. Armed Force, for a pilot certificate, rating, or operating privilege.

(2) A practical test conducted by an examiner for the issuance of a flight instructor certificate, an additional rating on a flight instructor certificate, renewal of a flight instructor certificate, or reinstatement of a flight instructor certificate.

(e) A person who has, within the period specified in paragraph (c) of this section, satisfactorily accomplished one or more phases of an FAA-sponsored pilot proficiency award program need not accomplish the flight review required by this section.

(f) A person who holds a flight instructor certificate and who has, within the period specified in paragraph (c) of this section, satisfactorily completed a renewal of a flight instructor certificate under the provisions in § 61.197 need not accomplish the one hour of ground training specified in paragraph (a) of this section.

(g) A student pilot need not accomplish the flight review required by this section provided the student pilot is undergoing training for a certificate and has a current solo flight endorsement as required under § 61.87 of this part.

(h) The requirements of this section may be accomplished in combination with the requirements of § 61.57 and other applicable recent experience requirements at the discretion of the authorized instructor conducting the flight review.

(i) A flight simulator or flight training device may be used to meet the flight review requirements of this section subject to the following conditions:

(1) The flight simulator or flight training device must be used in accordance with an approved course conducted by a training center certificated under part 142 of this chapter.

(2) Unless the flight review is undertaken in a flight simulator that is approved for landings, the applicant must meet the takeoff and landing requirements of § 61.57(a) or § 61.57(b) of this part.

(3) The flight simulator or flight training device used must represent an aircraft or set of aircraft for which the pilot is rated.

[Doc. No. 25910, 62 FR 16298, Apr. 4, 1997; Amdt. 61-103, 62 FR 40898, July 30, 1997; Amdt. 61-104, 63 FR 20287, Apr. 23, 1998; Amdt. 61-124, 74 FR 42550, Aug. 21, 2009; Amdt. 61-131, 78 FR 56828, Sept. 16, 2013]

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